Poprzedni wpis poświęcony był opisowi czym jest znak towarowy oraz jakie korzyści daje jego rejestracja. Dzisiaj chciałbym przedstawić z jakimi kosztami wiąże się rejestracja znaku towarowego. Nazwę lub logo firmy można zastrzec na terenie Polski lub całej Unii Europejskiej. Wpis zaktualizowany, zgodnie z opłatami obowiązującymi w 2017 roku w Urzędzie Patentowym RP.
1. Zgłoszenie na terenie Polski
Zgłoszenie znaku towarowego na terenie Polski dokonuje się w Urzędzie Patentowym w Warszawie.
Rejestracja znaku towarowego wiąże się z dwoma rodzajami opłat:
- opłatą jednorazową za zgłoszenie,
- opłatami okresowymi za pierwszy i następne okresy ochronne.
Opłatę jednorazową wnosi się wraz ze złożeniem zgłoszenie wszczynającego procedurę udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy przed Urzędem Patentowym RP.
Opłaty za zgłoszenie wynoszą:
- za zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie towarowej według klasyfikacji nicejskiej – 450,00 zł,
- za każdą następną klasę towarową – 120,00 zł.
Istnieje możliwość dokonania elektronicznego zgłoszenia znaku towarowego, co pozwala na pewne oszczędności, ponieważ w takiej sytuacji opłaty wynoszą:
- za zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie towarowej według klasyfikacji nicejskiej – 400,00 zł,
- za każdą następną klasę towarową – 120,00 zł.
Po otrzymaniu decyzji o udzieleniu prawa ochronnego na 10-letni okres, należy w terminie trzech miesięcy wnieść opłatę za pierwszy okres ochronny, która wynosi 400,00 zł za każdą klasę towarową.
Niewniesienie opłaty będzie skutkowało wydaniem przez Urząd decyzji o wygaśnięciu decyzji warunkowej o udzieleniu prawa do znaku.
PRZEDŁUŻENIE OCHRONY
Ochronę znaku towarowego można przedłużać na kolejne 10-letnie okresy. W tym celu niezbędne jest złożenie wniosku o przedłużenie prawa ochronnego oraz wniesienie:
- opłaty od wniosku o przedłużenie – 200,00 zł
- opłaty za kolejny 10-letni okres ochronny za każdą klasę towarową- 400,00 zł
Wniosek o przedłużenie okresu ochronnego trzeba złożyć przed końcem dotychczas trwającego, jednak nie wcześniej niż na rok przed jego upływem.
2. Zgłoszenie na terenie Unii Europejskiej
Rejestracji unijnego znaku towarowego dokonuje się w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) z siedzibą w Alicante.
Zgłoszenia unijnego znaku towarowego można dokonać na kilka sposobów:
- drogą elektroniczną poprzez stronę internetową Urzędu,
- pocztą na adres EUIPO, Avenida de Europa 4, 03008 Alicante,
- osobiście w recepcji Urzędu EUIPO w Alicante,
- faksem.
Opłaty za rejestrację znaku na terenie Unii Europejskiej:
- za zgłoszenie- 1000,00 €,
- za zgłoszenie drogą elektroniczną- 850,00 €,
- za drugą klasę towarów i usług- 50,00 €,
- za każdą klasę powyżej dwóch- 150,00 €,
PRZEDŁUŻENIE OCHRONY
Opłaty za przedłużenie prawa ochronnego z unijnego znaku towarowego:
- za wniosek o przedłużenie- 1000,00 €,
- za elektryczny wniosek o przedłużenie- 850,00 zł €,
- za wniosek o przedłużenie dla drugiej klasy- 50,00 €,
- za wniosek o przedłużenie dla każdej klasy powyżej dwóch- 150,00 €.
Jak widać koszty uzyskania ochrony dla nazwy firmy lub logo mogą być bardzo wysokie, szczególnie dla nowopowstałej firmy, gdy każdy szuka oszczędności, żeby zminimalizować koszty. Dlatego trzeba zastanowić się, czy rejestracja znaku towarowego jest konieczna na samym początku. Plusem takiego rozwiązania jest spokój przy prowadzeniu marketingu oraz budowaniu marki firmy na rynku. W niektórych branżach sama nazwa firmy może być tak chwytliwa i trafiona, że szybka rejestracja pozwoli uzyskać monopol na korzystanie z dobrego pomysłu. Daje to także zabezpieczenie przed sytuacją, gdy prowadząc działalność nagle dostajemy pismo wzywające nas do zaprzestania naruszania prawa innej firmy do nazwy, z której korzystaliśmy. Żeby ustrzec się przed taką sytuacją warto przed nazwaniem firmy sprawdzić, czy konkretna nazwa nie jest już wykorzystywana przez inny podmiot.
Z tych właśnie przyczyn trzeba rozważyć czy rejestrować znak towarowy w momencie rozpoczynania prowadzenia działalności, czy też poczekać jakiś czas, gdy nie będzie to już dla nas zbyt dużym obciążeniem finansowym.